pondělí 6. června 2011

Ella, Elle l'a

  Není tomu dlouho, co se mi narodila skoroneteř. Je to dcerka mojí sestřenice, ale jelikož neoplývám bližším příbuzenstvem, rozhodla jsem se jí nazývat neteří. Jmenuje se Ella a jako každé miminko je prostě nádherná ;) 
  Jelikož pohlaví bylo známo dopředu, o jménu bylo taky rozhodnuto, mohla jsem do dárku zakomponovat přímo jméno samo a dárek tak udělat pěkně osobní. Senza.
Zavinovačka s aplikací


  Jako vždy jsem začla v drobném skluzu. Asi tak deset dní před termínem. Ale deset dní, to je přeci strašná spousta času, zavinovačka je věc vcelku jednoduchá, to stihnu levou zadní. Večer jsem zasedla, střihla, vytvořila šablonu, znovu střihla (tentokrát písmenka) a snad i něco málo ušila. Druhý den M. praskla voda a jelo se.Časový prostor se notně zmenšil. Ale co, v porodnici bude čtyři, pět dní, to stihnu.
  V noci se Ella narodila a hned vzápětí se začla organizovat zapíjecí akce. Na druhý den. A s předávkou darů. Bylo jasné, že mám po žížalkách. Matylda se jako na potvoru rozhodla nespat vůbec, O. celý den v práci, zavinka netknutá.
  Na akci jsem přijela se sklopenýma ušima, mumlajíc omluvy, že dar tedy dotlačím co nejdřív. Jelikož to slyšelo hodně lidí, nedalo se nic dělat, chronické odkládání muselo stranou a já musela slib splnit. Ono taky kdybych zavinovačku předala za půl roku, trochu by se minula účinkem. A tak jsem jí vyrobila, vyprala, donesla (po cestě jí Matylda stihla zase ušpinit) a předala. Snad se líbila.
  A jak na takovou jednoduchou zavinku? Čtěte dále, ale nejdřív si k tomu pusťte trochu muziky. Myslím, že Elle se bude líbit.
Materiál:
  • 2x 100x100 cm bavlny v bílé
  • 0,5 m vzorované látky (šíře 150 cm, množství záleží na velikosti aplikace)
  • Termolin 180 g
  • spínací špendlíky (vřele doporučuji zahnuté, skvěle se s nimi dělá)
  • suchý zip
  • niť bílou, doplňkovou
  • quiltovací patku, horní podávání je skvělým pomocníkem, ale nikoliv nezbytností
   A jdeme na to. Finálně bude mít zavinovačka rozměr 90x90 cm a užijete jí tedy dýl, než klasické zavinovačky, které můžete po třech měsících s povzdechem odložit. A když tak jí ještě využijete třeba jako hrací deku.   Na jednu bílou bavlnu si narýsujeme (na bílou používám obyčejnou tužku, je dobře vidět, jde částečně vygumovat a úplně vyprat) čtverec 90x90 cm. Od každé narýsované linky jsem naměřila 5 cm a narýsovala tak vnitřní čtverec o velikosti 80x80 cm (pět centimetrů se ubírá z každé strany, takže celkem ubráno deset). Vnitřní čtverec je linka, kudy povede můj ozdobný šev. Šiju ho pouze na bavlnu, protože ozdobné stehy mají často potíže s větším množstvím materiálu pod patkou, tak abych se pak netrápila, či to nešila znovu.
Šití ozdobného švu

   Když je ozdobný šev hotový, podložíme bavlnu Termolinem 180 (tak aby hlazená strana byla směrem dolů, do zoubků stroje) a sešpendlíme zavíracími špendlíky.   Vymyslíme si aplikaci, já jsem zvolila jméno obdarované, tedy Ella, psáno mým oblíbeným fontem. Na tiskárně jsem si vytiskla potřebná písmena ve velikosti 40 (nikam jsme si to nepoznamenala, takže se nejspíš pletu - radši mě neposlouchejte), vystřihla a jala se obkreslovat na vzorovanou látku. Je docela fajn uvědomit si, že pokud máte písmeno ve slově dvakrát, stačí vám vytisknout ho jednou. Určitě na to každý přijde, ale já se přiznám, že v ty dvě ráno, kdy jsem to dělala, jsem to L prostě vytiskla dvakrát. Chm.   
 Když máme obkresleno na vzorovanou látku, aplikaci vystřihneme, nepřidáváme žádné přídavky. Teď si aplikaci našpendlíme na top zavinovačky. Je vcelku jedno, který roh si zvolíte, v tuhle chvíli se dá zavinka ještě bezbolestně otočit kterýmkoliv směrem. Ale ve finále by aplikace měla být v růžku, kterým jako poslední překrýváte miminko (viz horní fotka). Určitě je fajn vyzkoušet si, jak bude zavinovačka vypadat zavinutá. Pozor ať nezapomenete na 10 cm lem na bílé! Klidně si ho nachvilku sešpendlete dozadu, ať máte reálný rozměr zavinky a aplikaci umístěnou ideálně.  
 Protože jsem měla písmo, stačilo napolohovat první, črtnout (no dobře, podle pravítka) spodní linku, na které má písmeno ležet a umístění ostatních písmenek už byla hračka. Ať umisťujete to, nebo ono, radím přežehlit! Jak plochu, tak aplikaci. Pak nechat vychladnout a teprve pak špendlit. Když žehlíte teplé, může být látka o fousek roztažená, zvlášť když napařujete. A už můžeme zasednou ke stroji.  Chtěla jsem kontrastní lem, tak jsme k přišívání aplikace zvolila cik-cak steh (entl), o šířce 2 mm a stažený na délku 0,25. Že jsem ho zkoušela na několika vzorcích, abych viděla co to dělá, netřeba dodávat. Když je délka entlu takhle malá, je podávání zoubků extra pomalé, je proto třeba nespěchat a nesnažit se látku rvát vpřed násilím, zbytečně by se steh natahoval a navíc je to o zlomení jehly. Na druhou stranu je třeba kontrolovat, aby se látka posunovala, při zhuštěném entlu se ráda zastaví a šije dlouho na místě a vytvoří sice zajímavou, ale nežádoucí pikotku. Pokud vám nejdou zatáčky v entlu, je nejjednodušší řešení zastavit, zapíchnout jehlu a zavinku si pootočit, protože zvlášť zatáčky o malém poloměru jsou náročné. Já to mám samý zub. Vřele doporučuji několikrát si během entlování aplikaci uhladit, nebo dokonce přešpendit. Minimalizujete tak varhánky.
Detail aplikace
   K přišití aplikace můžete samo použít jakýkoliv jiný steh, záleží na vaší fantazii a vašich možnostech.   A proč jsme vlastně aplikaci šily na Termolín a ne jen na svrchní látku? Aby se nám pěkně vyboulila a hezky vynikla.
   Aplikace hotová? Tak jdeme na žehlení. A pak se vrhneme do kreslení. Je třeba vymyslet, jak spojit všechny vrstvy a ideálně i zavince dodat trochu estetičnosti a osobitého stylu. Já jsem zvolila spirálu uprostřed (což byla chyba) a z ní vyrůstající květy do třech prázdných rohů. Ačkoliv miluju free quilting a to pěkně husté meandry, musela jsem se trochu držet zpátky, protože to má být měkká zavinovačka a ne prkýnko pod hrnec. Ale jinak se fantazii meze nekladou. Můžete klidně prošívat volně, jen opravdu doporučuji volnější prošití, aby zavince zůstala ohebnost. Můžete prošívat vlnky. Můžete črtnout úhlopříčku, vzít vodič a prošít v rozestupech po diagonále. Můžete prošít po diagonále střídavě. Můžete na zavinku vyquiltovat morseovkou vzkaz. Můžete cokoliv. Jelikož máme ozdobný šev, máme i hranici kam smí quiltování zasahovat a nemusíme se bát, že se nám ve finále schová pod lem.
  A pak jdeme zase špendlit. Tentokrát už špendlíme obě vrstvy látky. Takže svrchní s aplikací, pod ní Termolín a pod ní čistá bílá.  Na stroji nasadíme quiltovací patku, jedno jakou, já mám plastovou otevřenou, tady nevadí, není tu nic, za co by se nožičky patky mohly zachytit. Teď záleží postup na zvoleném vzoru. Vždy je třeba přešpendlit si tak, abyste měly volný prostor pro quiltování, ať už se jedná o rovný šev, nebo třeba o kytičku. Určitě je dobré začít od středu, aby se případné přebytky hrnuly rovnoměrně ke krajům. Proto jsem já začla spirálou. No, vypadá jak výtvor předškoláka, když je ještě ke všemu ve velmi špatné náladě. Sice je zavinovačka malá, ale i tak je pod ramenem stroje dost materiálu na to, aby člověk stíhal pohybovat zavinkou po spirále. Ale chybami se člověk učí (a mučí). A pak už jsem od spirály rozvinula jednotlivé kytky a hurá, je skoro hotovo.
Quiltovaná kytka
   Po quiltování sestřihneme přebytky látek a Termolinu a vrhneme se do přípravy lemu. Ze vzorované látky jsem nastříhala pásy dlouhé co to šlo a široké 8 cm. Látku jako vždy před měřením  a kreslením vyžehlíme a necháme vychladnout. Je potřeba dosáhnout hada dlouhého zhruba 400 cm. Takové množství látky asi k dispozici nemáte, tak bude třeba nastavit. Krásný obrázkový návod máte třeba tady. Jestli někdy seberu odvahu Kellie oslovit, zkusím ho i přeložit, protože je na něm pěkně ukázáno navazování vzoru. Na tom samém místě je i vysvětleno, kterak na rohy. Věřím, že kdo nezná, bude stačit chvilka pokoukání a bude mít rohy jako profík. Kdo nezná a nevykouká, píše a já ráda poradím.
 Ale to jsem přeskočila. Když máme hada dlouhého jak potřebujeme, položíme si ho ke kraji zavinky, zalícujeme a šijeme. Začneme šít cca 15 cm od začátku, ať je had volný. Šijeme jak se nám zlíbí, hlavně rovně. Já jsem šila na šířku rysky patky, chtěla jsem mít lem vpředu uzoučký. Jinak se většinou šije na šířku patky (kraj patky lícuje s krajem látek). Jak je komu libo. Jak na rohy je popsáno v odkazu výše. Mohla bych to tu přeříkat, ale zbytečně bych zabírala místo, ne?
Šití na šířku rysky patky

Různá šíře lemu na líci a na rubu
   A pak už stačí jen olemovat všechny čtyři strany, zakončit hada (buď podle Kellie, nebo klasicky vést konce přes sebe a ten, který je vespod nezapomenout založit), zasednout k televizi či příjemné hudbě (nedopatřením jsem napsala k příjemné hubě, ale to by šlo taky, pokud máte nějakou rukodělnou kamarádku ;)) a strávit večer s matracovým stehem. Matracový steh (zvaný také čalounický, nebo cimbuří - podle tvaru) dodá zavince eleganci profesionálního výrobku, protože celý lem bude přišitý naprosto neviditelně a precizně. A to se cení.
  V ruce pak ještě přišijeme suchý zip (já použila neškrábavý sucháč, na tohle je podle mě ideální). Lze ho přišít i na stroji, ale to se vám prostě vždycky promítne na druhou stranu. Pokud ho šijete v ruce, přichytíte ho pouze k jedné látce a Termolínu a druhá strana tak zůstane bez poskvrnky. Já jsem ještě ušila doplňujícího hada, jednak na estetické svázání zavinky před předáním, ale hlavně na případné utažení mimča, kdyby třeba sucháč nestačil, prostě jako pojistku.
Zavinuto se stužkou

Připraveno k předání

  Tož tak, zavinku mám nacvičenou, teď už jen tu náplň.

 Hezký večer,

 Def - Martina

 PS: Termolín, sucháč i zahnuté sichrhajzky mám v nabídce. Něco už v eshopu, něco ještě není naskladněno, ale klidně si pište, no problemo ;)

2 komentáře:

  1. Zavinka se líbila moc! Škoda, že druhé dítě nebude taky Ella;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, jedině, že bych před to něco došila... Třeba N? Nebo St? :)

      Vymazat