čtvrtek 12. července 2018

Roadtrip 2018 - den třetí

 Ráno se budíme do mokra, neprší, ale všechno je tak nějak durch. Kurf auta, stan, croscy. Po deseti minutách venku i děti a pes. Je mi to jedno, asi za to může to, že jsem si tentokrát opravdu mohla pospat. B. sice okolo půl osmé vylezla na čůrání, což jsem považovala za konečnou, ale pak se vedle mě znovu stulila, zamávaly jsme M. odjíždějícímu do práce a ještě jsme si schruply. Když jsem pak při finálním vstávání viděla na telefonu čas 9:25, nevěřila jsem vlastním očím.
 Přes tu mokrotu nešlo ani pořádně vyvětrat spacáky, tak jsem to nahoře jen trochu pohrabala, pustila tam trochu čerstvého vduchu a sbalila stan na cesty. Ella se začala odvážně vydávat na výpravy z našeho dohledu, tak jsme jí ještě trochu prohnaly faldy házením klackem a mozkové závity jsme zaměstnaly hlavolamem.
Mobilní hlavolamy
Úklid ohniště

 Jelikož na dnešek předpovídaly déšť, tak už jsem včera holkám slíbila výlet do Sladovny v Písku. Mraveniště by je snad na chvíli mohlo zaměstnat, když se venku budou ženit čerti. A navíc, co si budem povídat, na déšť prostě extra vybavený nejsme. Nějak s ním ve svém letním plánování nepočítám. Posnídaly jsme, zahrabaly jsme včerejší ohniště, pobalily všechno a vydaly se směr Písek.
 Včera, na té neuvěřitleně kopcovité kamenité cestě se mi stala zvláštní věc. Zapíchl se mi nějaký klacek pod zástěrku u kola a vyrýval do cesty hluboké šrámy. Krom toho taky způsoboval neuvěřitelné skřeky, že jsem musela zastavit a zjistit, co se to tomu autu zase sakra děje. No, klacek, no. Tak jsem ho vypáčila a jely jsme dál. Abych o deset minut později na silnici zjistila, že nám neustále něco naráží z boku do dveří. Děti už viděly strašidla a vlkodlaky, já jsem neviděla nic a až M., který mě předjel a zastavil, mě upozornil, že nám ze dveří u spolujezdce visí karabinka od stopovačky, která se každou chvíli od silnice vymrští a práskne do dveří. Taky dobrý.
 A tak mě dneska ani moc nepřekvapilo, když se asi pět minut po opuštění stanoviště začly ozývat divné zvuky. Zkontrolovala jsem zástěrky, podívala jsem se pod auto a nic nevida jsem usoudila, že to je prostě nějaký šotek. Jo a šotek to byl. A našly jsme ho až po vjezdu do Písku, kdy mě na rovince předjel a následně zastavil pán s Fabií. Bouchlý zadní kolo. Ne. Kurf plnej věcí. Ne ne ne. Ani nevím, jestli mám hever. Ne, sakra, ne.
 Vesmír se tentokrát na nás usmíval svou netušenou silou a tak čirou náhodou ten hodný pán, co nás na to upozornil byl automechanik, který projížděl nějaké auto. Donavigoval nás do svého servisu, kde jsem teda musela z auta vyházet děti a psa, abych na jejich místa mohla přesunout celou naší domácnost, posléze mi auto odebral, někam se s ním na pět minut zanořil a vrátil mi ho plně funkční. Chvála bohu a tomu hodnému pánovi, který si za to odmítl vzít víc, než padesát korun. Čelist mi spadla a opět jsem zalitovala, že v autě nevozím zásobu dobrých vín, kterými bych mohla tyhle veleduchy obdarovávat.
 Při stěhování věcí zpátky do kurfu, hlídání Elly, aby neopouštěla auto a dirigování dětí, co mi mají podávat se ovšem stala jedna nemilá drobnůstka. Pán, neznaje naše auto, ho v kopečku postavil jen na ruční brzdu. Jenže ta naše ruční brzda má poměrně svojí hlavu, funguje spíš na dobrý slovo a když jsem v jednu chvíli zvýšiila hlas na Ellu, „ať sakra už doprkýnka dubovýho zůstane sedět na svým místě“, brzda se rozhodla, že toho má tak akorát a auto se začalo sunout dolů, na ostatní zaparkovaný auta. Stoje u spolujezdce jsem nemohla dělat nic moc jinýho, než zkusit zarvat ručku ještě víc nahoru. A řvát na děti ať vypadnou a fofrem sprintovat kolem auta. Šipkou jsem se vrhla k řidiči, hamtla na normální brzdu, ale ta, chuděra, nejspíš taky pod tlakem, nefungovala o nic líp. Silou a nejspíš beze spojky jsem tam narvala jedničku a potřebovala bych panáka až deset, abych zvládla uklidnit ty rozklepaný ruce. Nicméně, povedlo se, nikoho jsme nezajely, nikoho jsme nenabouraly a mohly jsme dokončit stěhování a s velkou slávou odjet.
 V Písku jsou nedaleko centra velký parkoviště, obsazený lidma, který touží shlédnout krásy tohohle města a nebo (dle mého názoru) navštívit Sladovnu. Zjevně jsme nebyly jediný, kdo měl pro dnešek tenhle plán. Nakonec jsme se na jednom parkovišti upíchly a zahájily dlouhé vyjednávání, co provedeme s tou Ellou. Bylo mi celkem jasné, že v Mraveništi nemá pes co pohledávat a nikdo ho tam s láskou vítat nebude. Na drhou stranu představa Elly, srdceryvně víjící v autě při našem odchodu mi naháněla husí kůži. Probraly jsme to horem dolem a nakonec jsme se dohodly, že Ella prostě v autě zůstane a basta fidli. Napsaly jsme vysvětlující ceduli, daly Elle vodu a sbohem a vypadly jsme. Světe div se, ani nekvíkla. Asi ty naše výcvikový metody přeci jen k něčemu jsou.
 Sladovna je dobrá, vážně dobrá. Nechtělo se mi sice věřit, že by si dítě dokázalo hrát celej den v mraveništi, ale ona má Sladovna naštěstí ještě další patra a co patro, to sranda. Vlastně mi mraveniště přišlo jako nejslabší. Ale to bylo asi tím, že jsem se tam snažila psát a všechno okolo mě řvalo, pískalo, kvílelo, sténalo, ječelo a vůbec jinak se zvukově projevovalo.
Mravenec v akci

 Po mraveništi jsme prolezly Mytologii. A řeknu Vám, s notesem přes rameno a dvěma mikinama v ruce není vůbec žádná sranda proplétat se pavučinou z provázků, kterých se nemáte dotknout. Stejně tak jsem tady znovu zamyslela nad tím, jak rozdílné jsou lidské povahy a vyslovila hluboký (opravdu velmi hluboký) obdiv holkám, které tu přes léto brigádničí a za den musí dvěstěkrát vyprávět ten stejný příběh usmrkancům, jejichž zájmem si nejsou vůbec jisti.
 O patro výš v mýdlárně jsme si udělaly sypanou svíčku, zkoukly výstavu knižních ilustrací, kde naštěstí byli i zamilovaní Lichožrouti. Ještě jedno patro do laboratoře stínů a už jsem holky hnala pryč, protože venku začlo svítit a nechtěla jsem Ellu ugrilovat. Nakonec jsme vykoumaly, že vyzvednem Ellu, vrátíme se do Sladovny, já se usadím na nádvoří v hospůdce a ony si můžou jít hrát. 
 Pizzerie na nádvoří nás přivítala mile i se psem, roztáhla nám střechu ještě o trochu víc, aby na nás nelilo, přečkaly jsme tu bouřku v půjčených dekách a dokonce udělali Matyldě královskou porci špaget s olivovým olejem. A pak se děti zdejchly, patřičně poučeni, že se mají v pravidelných časových intervalech hlásit a já tu sedím sama, piju malý pivo, píšu a děti jsem už skoro hodinu a půl neviděla. Možná je nejvyšší čas se zvednout a jít je někde v mraveništi posbírat.
Liják

 Nekonec jsem je ulovila až deset minut před šestou, poté, co jsem už třičtvrtě hodiny seděla na recepci Sladovny na zemi a vedle mě se klepal zmoklý pes. Ukázalo se ovšem, že děti si zapoměnly doma veledůležitou součást výbavy a to Fili koníčka a je to zapomeutí tak tragické, že by se celá naše výprava mohla dočista rozpadnout. Naštěstí bylo po cestě k autu hračkářtví. Naneštěstí v něm neměly Fili koníčky. Uchlácholila jsem robata příslibem zítřejší nákupní orgie a vyjeli jsme hledat stanoviště. Právě včas, bylo skoro sedm.
 Našly jsme na třetí pokus, krásnou pastvinu kdesi u Písku. Vznikly trošku obavy z divokých krav, jelikož jsme cestou míjely velké množství kravinců, které vypadaly celkem aktuálního data. Díkybohu ohradník od pastviny byl rozpojený a z toho jsme usudily, že krávy jsou asi někde jinde a můžeme to risknout. Ella opět lítala jak šílená, nosila nám z lesa rozmanité množství klacků na házení (jedno navlhlé poleno vyklouzlo při hodu M. z ruky a prosvištělo mi těsně kolem ucha, vydala  jsem tedy prozatimní zákaz házení čehokoliv), děti si hrály na krávy a jinou zvířenu a čekaly jsme na M., který byl někde na cestě.
 Při čekání jsme objevily, že jsme na předchozím stanovišti nejspíš zapomněly lopatku. Později jsme objevili, že šroubovákem se díra na ohniště dělá o dost hůř než lopatkou, jakkoliv byla tupá a nešikovná. Teda objevil to M., já jsem mu zdatně sekundovala. Ve chvíli, kdy bylo ohniště hotové, začlo, jak jinak, pršet. Jako by nestačilo, že všechno bylo kompletně durch z odpoledního slejváku. Zapalování ohně jehličím se tak podobalo spíš kouřovým signálům. Ještě že jsme byli tak daleko od silnice. Někde mezi přípravou ohniště, hledáním dřeva a klidněním psa vytáhl M. z auta mojí píchlou pneumatiku s tím, že jí zalepí a dofoukne. Ovšem, překvapivě v ní nenašel žádnou díru. To už začínalo lejt fakt fest, zahnala jsem děti do stanu a k večeři jim odevzdala buřt, koláč a posléze  i věnečky. To všechno jen proto, aby zůstaly uvnitř, v relativním suchu.
 Ovšem jednu pozitivní věc ten déšť způsobil – našla se díra v pneumatice. Byl v ní zapíchnutej hřebík. Nebo něco na ten způsob. Tak ho M. odborně odstranil, pneušku zalepil a nastěhovali jsme zas všechen ten herberk do kufru. Takže klidně můžu znova píchnout, hned jsem klidnější.
 Ještě když bylo světlo a M. byl na výpravě pro dřevo v lese, vrátil se se zajímavým poznatkem. Prý tam jsou v nepravidelných rozestupech zapíchaný asi metrový kůly v zemi a na jejich vrcholu nabodnutý prázdný pytlíky od krevních konzerv. Od lidský krve. Tfůůůůj, můj klid dostupuje vrcholu.
Konečně přestalo pršet a mohla jsem začít udit svoje navlhlé věci u ohně. Z lesa se pořád ozývalo kapaní z větví, ale já jsem si bohorově říkala, jak už to dobře snáším. Jak už mi ta tma vlastně skoro nevadí, jak se vlastně ani moc nebojím. To jen do doby, než M. nastražil ucho a povídá:
„Slyšíš to?“
„Co jako?“
„No tam, v lese, nějaký zvíře.“
„Jaký zvíře? Jako vážně?“
„No jasně, prostě nějaký zvíře.“
„Panebože, já se bojím!“
„A čeho se bojíš? Vždyť je to v noci stejný, jako ve dne, jen není vidět.“
„No tos mi teda pomoh!“
„Hele a myslíš, že oni se tam taky takhle bavěj?“
„Kdo oni, jako zvířata?“
„No. Třeba jako že si řikaj: Tyvole, slyšels to? Tam někdo je! – Ale prosimtě, přece by ses nebál, v noci je to stejný, jako ve dne, jen není vidět – Ne poslouchej, tam fakt někdo je! – No tak tam někdo je, no. – Hele, slyšels to? Tam snad někdo votvírá pivo!“

  Myslím, že poté jsem spadla z židličky a vystrašila všechnu zvěř široko daleko. 

Žádné komentáře:

Okomentovat